Jak najít nejlepší prodejny vína v Praze
Jako každé velké město pro prodej vína Praha nabízí dvě možnosti: vinárnu nebo bar, kde bude konzumace vína spojena s příjemným posezením, nebo nákup v kamenném či online obchodě https://drink-good-wine.com/. Zatímco ta první uvedená možnost je spíše pro turisty, obyčejný Pražan se poohlédne po prodejnách.
Jistě, bez obsluhy to vyjde levněji, ale v obchodech až na vzácné a výjimečné příležitosti odpadá možnost víno ochutnat. Jak tedy vybrat mezi prodejnami tu nejlepší?
Pohled na vinný lístek
Zůstaňme ještě chvíli u restaurací. Podle vinného lístku již na první pohled poznáte, jakou důležitost vínu v restauraci přikládají. Pokud tam najdete pouze informace jako „Pinot Grigio“, „Řecké venkovské víno“ nebo „domácí víno (červené)“, měli byste svá očekávání kvality výrazně snížit. Dobrý vinný lístek má určitý rozsah, zahrnuje rozlévaná i lahvová vína minimálně ve variantě bílé a červené a u každého vína uvádí alespoň ročník, původ a odrůdu (odrůdy).
Stejně je to i v kamenné prodejně nebo online obchodě – strohý popis vína omezující se na zopakování názvu z etikety nebo lakonicky konstatující “bílé, polosuché” naznačují, že je zde víno pouhým obchodním artiklem a obchodník mu příliš nerozumí, natož aby k němu měl nějaký vztah.
Co když něčemu nerozumím
Jako host ve vinárně někdy nemusíte porozumět všemu, co se o víně píše. Úkolem obsluhujícího personálu (číšníka nebo servírky) je proto v případě pochybností hostovi s výběrem vína pomoci. Měla by umět posoudit, které víno se ke kterému jídlu hodí, a také mít přehled o tom, kolik je host ochoten za láhev vína zaplatit. Jako host můžete také jasně specifikovat cenové rozpětí – nebo se můžete zeptat, zda se k vybranému pokrmu hodí určité víno, které je v požadované cenové relaci; to je jemný, ale jasný údaj o požadované cenové hladině. Všichni si dovedeme představit rozčarování hosta při zjištění, že obsluha se ve víně příliš nevyzná – i když vinný lístek budí dobrý dojem.
Naprosto stejně nepříjemné je dohadovat se s prodavačem, jemuž je obsah lahví lhostejný. Odborné poradenství je základem každého dobrého obchodu s vínem, v případě e-shopů se nemožnost okamžité osobní interakce supluje různými vzdělávacími články, doporučeními a kategorizací produktů – může tam být například sekce pro začátečníky.
Kdo hledá, najde
Protože slova jsou jenom slova a – jak se říká – papír snese všechno, pro objevení e-shopu s optimálním sortimentem a seriózním zacházením je třeba jich pár vyzkoušet – a hlavně ochutnávat. Zodpovědní prodejci mají v Praze místa, kde lze jejich nabídku ochutnat – buď pořádají akce přímo na prodejnách, nebo jim k tomu účelu slouží permanentně nějaký podnik – např. Wonder Wines Bar na Smíchově.
Další možností, jak zjistit, co komu chutná, jsou degustační vinařské akce na gastrofestivalu nebo na vinobraní. Majitelé sklípků se rádi dávají s návštěvníky do řeči, a jakmile vám něco zachutná, můžete snadno zjistit, jakého prodejce při dodávání svého zboží využívají.
Jen co se trochu “vpijete”
Prodejen vína, především toho moravského či z Mělnicka, je v Praze hodně. Moraváci berou Prahu útokem, protože Pražanům začalo víno chutnat a milion obyvatel představuje velkou podnikatelskou výzvu, takže by neměl být problém sehnat brzy cenově dostupnou kvalitu. Rozhodně ale nezůstávejte pouze u ní. Jakmile získáte nějaké ostruhy coby znalci kvalitního moku čili až se trochu vpijete jako Karel IV. a Bušek z Velhartic ve známé romanci, určitě zatoužíte poznat také produkty jiných zemí. Na to je nejvhodnější využít služby nějaké online obchodu s vínem, na jehož stránkách se vám celý vinařský svět objeví jako na dlani.
Dáváte přednost vínu z Moravy?